reklama

Rady na cesty II.

Nakupovať na cestách – veď to bol náš najväčší koníček za socializmu! Maďarský Györ, viedenská Mariahilfestrasse alebo poľský Nowy Targ by vedeli rozprávať. Lenže dnes dobre nakúpiť na cestách už nie je také jednoduché. V našom globalizovanom svete je to totiž samostatná vedná aj umelecká disciplína. A nie vždy máte šancu vyhrať...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

 

Cena môže mýliť

Isteže, na cestách nakupujeme aj preto, že sa nám tamojší tovar zdá lacnejší. Ale nie vždy je to víťazstvo. Na Bali sa mi napríklad podarilo kúpiť celý tucet pestrých fľaštičiek takzvanej značkovej kozmetiky. A to som bol ešte hrdý, že som tri dni odolával pouličnému predavačovi zvanému „Fast Edy", ktorý za mnou lietal ako otravná mucha na motorček. Nakoniec som to zjednal za cenu, že tento buzinesman takmer plakal. No ale potom som plakal ja, polovica z nich bola dobrá tak akurát na odháňanie komárov a druhá rovno na vyliatie do kanála. Kúpil som tam tiež tenisky značky Reebok za smiešnu cenu v presvedčení, že veď tieto firmy majú svoje hlavné fabriky hlavne v juhovýchodnej Ázii. Kamaráti na tenise mi ich závideli, ale len asi týždeň. Potom sa rozpadli.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Nedá sa vždy spoľahnúť ani na rady odborníkov. Svoje sme si užili pri najlacnejších pohľadniciach Ríma. Naša sprievodkyňa Večným mestom, Slovenka vydaná za pravého Rimana, nám už na začiatku prehliadky dobrosrdečne poradila, aby sme pohľadnice rozhodne nekupovali nikde inde, než pred istým rímskym kostolom, kde sú zaručene najlacnejšie. Ostatne, o tom istom nás inštruovali už na prvom hraničnom priechode aj šoféri nášho zájazdového autobusu, takže zmienené pohľadnice boli očakávané v rozpoložení v akom naši starí otcovia očakávali svadobnú noc. Teda, presnejšie, s výnimkou mňa. Veľmi prezieravo som inštruoval svoju ženu, že na tento trik sa teda nachytať určite nedáme. Je síce pekné, že sa nám všetci oficiálni zástupcovia cestovnej kancelárie pokúšajú odporučiť najlacnejšie pohľadnice Ríma (a to údajne hneď v dvoch sadách!), ale každému skúsenému cestovateľovi musí byť jasné, že práve také sú aj tak neupotrebiteľné. Tým som považoval celú vec za vybavenú. Na pohľadnice som úplne zabudol, veď sme počas celodennej prehliadky Ríma mali dosť iných podnetov na zamyslenie. Práve nadmiera zážitkov a únava z toľkého chodenia sú snáď ospravedlnením, že moja ostražitosť poľavila. Pri vychádzaní z ďalšieho z celej šnúry kostolov sprievodkyňa náhle prerušila svoj poučný výklad a konečne vyslovila to magické zaklínadlo - tam sú tie najlacnejšie pohľadnice! Nebudem vás napínať, bol som prvý, čo ich kúpil. A mal som pravdu. Sú absolútne neupotrebiteľné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 S poľutovaním musím konštatovať, že ani po týchto skúsenostiach som sa veľmi nepoučil a tak ma čakali ešte pestrejšie zážitky (viac na http://tulacky.blogspot.com/).

Ďalšie úskalia nakupovania

Traduje sa, že Singapúr je miesto, kde kúpite najlacnejšie značkovú elektroniku. Môj známy tomu uveril a v jednom obchodíku uprostred tohto betónového mesta si objednal zostavu svojich snov. Objednávku ochotne prijali a skutočne za rozprávkovú cenu. Lenže potom sme tam chodili celý deň a stále nám tvrdili, že vybraný tovar ešte nedorazil zo skladu. Nakoniec, tesne pred záverečnou a našim odletom, zo zúfalstva nakúpil, čo mali a ani sa nepýtajte aké hriešne peniaze to stálo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Spojené štáty sú vychytené nízkou cenou spotrebného tovaru a dnes pre nás zvlášť vďaka výhodnému kurzu koruny a dolára. Tiež som tam vďaka tomu kúpil v akcii šikovný fotoaparát. Ale keď sa pokazil, nemal ho tu kto opraviť.

 V časoch, keď sa u nás o holiacich strojčekoch na bradu ani nechyrovalo, kúpil som jeden v Andalúzii. Týždeň pred odchodom. A týždeň aj fungoval. No a keď som priletel domov, odmietol sa aklimatizovať na naše pomery. Bez nároku na opravu. Chodil som teda s nekultivovanou bradou, až kým do mojich rodných Krasňan nedorazil čínsky obchod a tam som si tú istú mašinku kúpil za pár šupov a funguje dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prekvapenia globalizácie

Globalizácia dorazila už aj do Oravskej Lesnej! Máme tam chalupu a bolo treba ísť kúpiť klince. Zobral som si k tomu ako pomocníčku našu vtedy malú šesťročnú Veroniku a vyrazili sme. Asi vás neprekvapí, že namiesto klincov sme kúpili plyšového tučniaka, ktorého Veronika objavila na polici nad pokladňou železiarstva. Bola nadšená, lebo tučniak vďaka batériám čaptavo chodil, mával krídlami a vydával akési elektronické tučniacke zvuky. O dva týždne na to sme leteli na dovolenku do egyptskej Hurghady. Obchodíkov v Hurghade vtedy nebolo veľa a len jeden z nich sa tváril, že je dokonca „duty free". Zlákalo nás to, prešli sme ho, nič sme nekúpili. Ale priniesli sme domov dobrú správu. Náš oravský tučniačik má v Hurghade tetu. Stojí tam akoby mu z oka vypadla na polici pokrytá prachom a čaká, kedy príde miestna Veronika a zoberie si ju domov...

 Túto skúsenosť sme však naozaj užitočne zúročili. V presvedčení, že všetky hračky sveta sa už spojili, som odvtedy na svojich cestách žiadne našim detičkám nekupoval. Keď som prišiel domov a detičky sa na mňa vrhli v očakávaní darčekov, len som mrkol na svoju ženu Janinu a tá spiklenecky prikývla. Pod zámienkou, že si musím vybaliť kufre, som teda zašiel do pracovne a tam zo stola vytiahol už Janinou nachystané darčeky. Potešili rovnako ako tie zahraničné, nemusel som sa s nimi vláčiť tisíce kilometrov a navyše na ne bola aj záruka.

 A to je aj moja skromná rada o nakupovaní. V cudzine už nie je veľmi, čo kupovať také, aby sa to naozaj vyplatilo a nedostali by ste to u nás za lepších podmienok. Jedine snáď ak niečo tak naozaj to ich originálne, unikátne a jedinečné, čiže suvenírové. Lenže aj to môže byť ešte inak. Ale o tom nabudúce...

Gustáv Murín

Gustáv Murín

Bloger 
  • Počet článkov:  328
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Vraciam sa na tento blog a verím, že tak opäť stretnem starých dobrých známych a aj nových čitateľov. Aj keď tento blog je všemožne aj nemožne filtrovaný, takže ho určite nenájdete vo Výbere :( Zoznam autorových rubrík:  KrimiMédiáCivilizáciaBratislavaDlhovekosťCestyRádioaktívni - doplňujúce textPolitikaJazykové hlavolamyRovnoprávnosťParadigmy zdraviaNezaradenéPartnerské vzťahy a rodinaKultúraČo sa deje

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu