Achilova päta elektromobility

Autor: Gustáv Murín | 19.10.2020 o 8:34 | (upravené 19.10.2020 o 8:41) Karma článku: 1,00 | Prečítané:  204x

Funkčnosť elektromobilov stojí na batériách a ich dobíjaní. To je ich princíp a zároveň aj Achillova päta.

   Základom tejto novej technológie je batéria. Tá vydrží len asi 200 000 km, potom ju treba vymeniť. Ale cena batérie je polovica auta! Navyše batérie musia byť stále v teple. Teda v zime musíte mať garáž a udržiavať v nej teplotu cca 20 ° C, inak batériu zničíte. Alebo ju neustále celú zimu na vonkajších parkoviskách ohrievať, teda musí byť napojená na elektriku. Z toho istého dôvodu je elektromobil v zime na dlhé cesty nepoužiteľný, lebo kapacita batérie klesne aj pod 50 %.

   Ak si predstavíme, že všetky osobné autá na Slovensku budú na elektriku a priemerne najazdia za rok 15 000 kilometrov, bude ich priemerná spotreba 15 kW pri jazdení priemernou rýchlosťou 70 km/hod.. Tak spotreba elektrickej energie, len u áut, bude vyžadovať neustály výkon 900 MW. A pretože všetci budú dobíjať autá večer, tak bude potrebný okamžitý večerný a nočný výkon cca 2 500 MW. A pri dobíjaní batérií áut pri domácom zdroji to trvá aj 4 hodiny. Ibaže v noci sa na slnečnú energiu spoľahnúť nedá. A ak to má zachrániť (tak „zelenými“ ohováraná) jadrová energetika, tak jeden blok v Mochovciach má výkon „len“ 440 MW. Výstavba dvoch nových blokov trvá už viac ako desať rokov a je niekoľkonásobne predražená. Na taký nárazový večerný výkon navyše nie je dimenzovaná elektrická sieť, trafostanice...

   V Európe vedú v elektromobilite Nóri. Majú kvôli tomu hneď niekoľko zvýhodnení, ako  je oslobodenie od dane z pridanej hodnoty, dane z dovozu a vodiči môžu bezplatne parkovať či neplatiť mýto v mnohých častiach miest. Zákazníkov môže lákať aj nižšia kúpna cena, keďže za klasický benzínový Volkswagen Golf zaplatíte asi 300-tisíc nórskych korún (32-tisíc eur), za e-Golf „len“ 250-tisíc (takmer 27-tisíc eur).

   Podľa denníka Spiegel Online dosahuje podiel elektromobilov a hybridov až 35 percent z celkového množstva nových predaných automobilov. To znamená, že každé tretie nové vozidlo má elektrifikovaný pohon. V hlavnom meste Nórska, v Osle, je to dokonca až 40 percent. Registrovaných je tu až 50-tisíc elektrických automobilov a 30-tisíc hybridných, pričom využívajú 1 300 nabíjacích staníc. Vzápätí sa objavili veľké problémy s infraštruktúrou. Najväčšou výhodou je totiž „tankovanie“ na nabíjacích staniciach zdarma.

   Aj napriek tomu, že každý rok vzrastie počet nabíjacích staníc až o 26 percent, počet elektromobilov rastie neúmerne rýchlo: až o 100 percent ročne, uvádza Spiegel. Sture Portvik z mestskej agentúry pre životné prostredie agentúre DPA povedal: Každý rok zvyšujeme počet nabíjacích staníc pre elektromobily o 26 percent, ale počet elektromobilov rastie každý rok až o viac ako sto percent. A táto medzera sa stále zväčšuje a zväčšuje.“

   Ľudová tvorivosť na to zareagovala pohotovo. Ktosi vytvoril naozaj pôsobivý video-klip o supermodernom aute značky Mercedes na tužkové batérie! Je to ale trpký humor, lebo pri dnešnom až brutálnom nátlaku euro-papalášov na elektromobilitu nás ten smiech asi rýchlo prejde.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám hovorí Matovič? Máme sa obávať?

Premiér dnes sľúbil zmenu komunikácie.


Už ste čítali?